Griepvaccinatie en pneumokkenvaccinatie 2023

Oproep gaat (bij voorkeur) volgens de eerste letter van uw

achternaam.

GRIEPVACCINATIE en PNEUMOKOKKENVACCINATIE  2024

woensdag 23 oktober 2024: 17-18 u achternamen beginnend met A t/m K

dinsdag 5 november 2024: 17-18 u achternamen beginnend met L t/m Z.

NEEM UW UITNODIGINGEN MEE NAAR HET VACCINATIEMOMENT! ZONDER FORMULIER KUNNEN WE U NIET VACCINEREN!

Mocht u niet op geen van deze tijdstippen kunnen of niet naar de praktijk kunnen komen, neem dan contact op met de assistente.

De Gezondheidsraad adviseert deze mensen de griepprik te halen. Het gaat om mensen met:

• een leeftijd van 60 jaar en ouder;
  • longziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
  • hartziekten, zoals mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan;
  • diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen;
  • een nieraandoening; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen);
  • weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte met verminderde weerstand, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;
  • een verstandelijke handicap die in een instelling wonen;
  • een verminderde weerstand tegen infecties, bijvoorbeeld door levercirrose;
  • woonachtig in verpleegtehuis (valt onder de zorg van het tehuis).
  • BMI > 40
  • vrouwen die tussen 1 oktober en 1 december 22 weken of langer zwanger zijn
  • mensen die door COVID 19 vastgestelde longschade hebben opgelopen
  • mensen met dementie
  • mensen met epilepsie

De pneumokokkenprik beschermt u tegen het krijgen van ziekten die worden veroorzaakt door pneumokokken. Dit najaar ontvangen mensen van 60 tot en met 63 jaar (geboren vanaf 1-1-1961 tot en met 31-12-1964) een uitnodiging van hun huisarts voor een gratis vaccinatie. De pneumokokkenprik werkt vijf jaar.

Waarom een pneumokokkenprik?

Mensen van 60 jaar en ouder kunnen sneller en erger ziek worden van pneumokokken. Uw afweer wordt slechter als u ouder wordt. U kunt een ernstige ziekte krijgen zoals een longontsteking.

De bacteriën zitten bij veel mensen in de neus en keel, zonder dat ze er zelf ziek van worden.

• Door niezen en hoesten komen de bacteriën in de lucht.
  • U kunt ze inademen en er ziek van worden. Vooral als uw afweer minder goed is.

De gevolgen kunnen ernstig zijn:

• U kunt onder andere longontsteking krijgen.
  • Andere veel voorkomende pneumokokkenziekten zijn hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging.
  • Na ziekte door pneumokokken kan uw gezondheid minder goed blijven.
  • U heeft kans op eerder overlijden.

De prik maakt de kans kleiner dat u ziek wordt door pneumokokken. Er zijn ruim 90 typen pneumokokken. In het vaccin zitten de 23 typen waarvan mensen van 60 jaar en ouder het vaakst ziek worden.

Spoedlijn

kies dan -1-